SPR Kontti
ei mitään uutta

Ei ole mitään uutta, että julkkis suunnittelee vaatemalliston. Mutta siinä on, ettei sitä varten tehty yhtään uutta vaatetta.

Luova ratkaisu

Moni kaupan jätti on toteuttanut “julkkis x brändi” -kampanjoita, joissa kohderyhmää kiinnostava julkisuuden henkilö on suunnitellut oman vaate- tai tuotemalliston. Ja juuri siksi Kontti päätti tehdä samoin, mutta yhdellä olennaisella erolla: tätä mallistoa varten ei tehtäisi yhtään uutta vaatetta. Syntyi mallisto, joka sai nimekseen “Ei mitään uutta”.

Toteutus

Koska markkinointiin käytettävä budjetti oli pieni, piti mukaan saada valovoimainen ja nuorta kohderyhmää kiinnostava kasvo. Ja periaatteen vuoksi vielä sellainen, joka käyttää myös itse secondhandia pukeutumisessaan. Siksi malliston suunnittelijaksi kutsuttiin Joalin, Z-sukupolven supertähti, jonka sosiaalinen presenssi, tavoittavuus ja kiinnostavuus kohderyhmässä oli enemmän kuin voisi toivoa.

Joalin suunnitteli malliston apunaan stylisti Vesa Silver. Malliston tuotteet koottiin 100 % Konttiin lahjoitetuista vaatteista, joten jokainen niistä oli uniikki yksittäiskappale secondhand-muotia. Mallisto tuli myyntiin Kontin verkkokaupassa, minkä lisäksi Kontti-myymälät tekivät omia esillepanojaan malliston hengessä.

Tulokset

Kampanja vauhditti Kontin myyntiä huimasti, suoritti some-mainonnassa erinomaisesti ja tavoitti myös orgaanisesti kiinnostuneet kuluttajat.

Kampanja osui joulusesonkiin, jolloin Kontissa kasvaa eniten kodin tuotteiden myynti. Nyt vaatemyynti kasvoi merkittävästi enemmän: 28 % vrt. 18 %. Myymälät raportoivat, että kampanja-aikana nuorten asiakkaiden osuus kasvoi huomattavasti.

Myynnin kasvu

+28%

Vaatemyynti kampanjan mittausjaksolla

+22%

Kokonaismyynti kampanjan mittausjaksolla